Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego
Sesja Universeum w Auli Leopoldina Uniwersytetu Wrocławskiego Sesja Universeum w Auli Leopoldina Uniwersytetu Wrocławskiego

Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego na międzynarodowej konferencji Universeum (Wrocław, 4 - 7 lipca)

Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego na międzynarodowej konferencji Universeum

 Za nami bardzo intensywne dni. Muzeum uczestniczyło w międzynarodowej konferencji muzeów uczelnianych organizowanej przez UNIVERSEUM (European Academic Heritage Network) oraz Stowarzyszenie Muzeów Uczelnianych. Gospodarzem wydarzenia był Uniwersytet Wrocławski. W Universeum udział wzięło ponad 180 osób z kilkudziesięciu muzeów uczelnianych z 26 krajów europejskich. Swoją reprezentację miały muzea uniwersyteckie z Uniwersytetów w Lizbonie, Oxfordzie, Brukseli, Aberdeen, Amsterdamie, Padwie, Coimbrze (Portugalia), Glasgow, Pradze, Akwizgranie, Oslo, Strasburgu, Gandawie, Atenach, Madrycie, Salamance, Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie, a także z Politechniki École w Paryżu, w Turynie, czy Politechniki Lwowskiej.

Universeum to europejska sieć muzeów uczelnianych założona w 2001 roku. Działalność stowarzyszenia skupia się na ochronie i popularyzacji dziedzictwa akademickiego Starego Kontynentu. Tradycją stało się, że co roku Universeum organizuje konferencję w jednym z miast europejskich. Tym razem wybór padł na piękny Wrocław. Hasłem przewodnim przedsięwzięcia było „The experience of academic heritage”.

Otwarcie konferencji nastąpiło w Oratorium Marianum. Obrady odbywały się we wspaniałej Auli Leopoldyńskiej, a także w budynku Wydziału Prawa oraz w Bibliotece Uniwersytetu Wrocławskiego.

Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego zaprezentowało się m.in. w sesji posterowej. Dr Aleksandra Sara Jankowska przedstawiła temat „University museums – cultural and social functions. How to measure the effects?”.

Podczas Universeum mowa była o misji oraz roli muzeów uczelnianych. Podjęto również temat trudnego dziedzictwa związanego chociażby z kolonializmem czy II wojną światową. Mocno akcentowany był także udział muzeów w procesie dydaktycznym. Zastanawialiśmy się jak zainteresować młodego człowieka zasobami muzealnymi, jak wykorzystać potencjał muzeów w edukacji młodzieży akademickiej.  

Muzealnicy wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Holenderską Fundację Dziedzictwa Akademickiego oraz Uniwersytet w Strasburgu. Poznaliśmy niezwykle ciekawe zbiory muzeów Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Na koniec warto podnieść, że współczesne muzea ‒ również muzea uczelniane, stają się częścią gospodarki doświadczeń, przestają pełnić jedynie rolę kustosza zbiorów, stają się narratorem interpretującym przeszłość i mówiącym o dziedzictwie kulturowym. W tym kontekście jednym z głównych zadań muzeów jest budowanie narracji o dziedzictwie. A żeby narrację taką zbudować, musimy dziedzictwo umiejętnie interpretować. W myśl słów przypisywanych Freemanowi Tildenowi: „Interpretując ‒ rozumiemy, rozumiejąc ‒ doceniamy, doceniając ‒ chronimy”.

oprac. dr Aleksandra Sara Jankowska